Pierwsze reklamy pojawiły się w naszym otoczeniu już na początku XVII wieku. Mimo, że zupełnie nie przypominały one wówczas współczesnych form przekazu, na przestrzeni czasu zdążyły ewoluować, a następnie przejść swój rozkwit w XIX wieku, aby móc zaskakiwać nas dziś coraz nowszymi przykładami komunikacji marketingowo-sprzedażowej. Jednym z najbardziej zdumiewających pomysłów na zdobycie uwagi odbiorcy reklamowego jest włączenie do strategii firmowej tzw. kontrowersyjnych reklam. Czym one są? Jaki jest ich cel? Czy kontrowersyjne kampanie marketingowe są złe? Poznaj najbardziej zatrważające reklamy ostatnich kilku dziesięcioleci i dowiedz się, jak wykorzystują je współcześni marketingowcy!
Zobacz: Casting do reklamy dla dzieci — jak zgłosić dziecko?
Kontrowersyjne reklamy w Polsce
Strategia kontrowersji znajduje swoje korzenie niemal w tym samym czasie, co pierwsza reklama. Za tego rodzaju treści uznajemy w głównej mierze reklamy prowokacyjne, opatrzone wątkiem agresji i przemocy oraz te, poruszające kwestie społeczne, polityczne, religijne i rasowe. Popularnym przykładem kontrowersyjnej reklamy jest kampania marki Ozone Energy Drink:
- “Nowy, większy rozmiar” – zastosowanie nacechowanego seksualnie hasła reklamowego dla swojej firmy przyniosło marce Ozone Energy Drink wyraźny wzrost popularności. Napis to jednak nie wszystko! Na banerze reklamowym produktu widniała naga kobieta, trzymająca w miejscu mostka reklamowany napój.
Najbardziej nieudane kontrowersyjne reklamy w Polsce
Szereg niefortunnych reklam zasilają zarówno te prasowe, banerowe, jak i telewizyjne komunikaty. Do najbardziej rozpoznawalnych należą jednak spoty emitowane w ogólnodostępnej telewizji. Poznaj najbardziej nieudane kontrowersyjne reklamy telewizyjne:
- Zakazana reklama Heyah z Leninem – “Dawajcie, nawijajcie” to hasło kontrowersyjnej kampanii reklamowej sieci telefonicznej, która w 2013 roku wykorzystała do promowania swojej marki wizerunek Lenina. Całość opatrzona czerwoną kolorystyką nie spotkała się z aprobatą widzów (spot poskutkował apelem ówczesnego prezesa IPN-u, Łukasza Kamińskiego, o wycofanie reklamy, ponad 1000 skarg złożonych do Komisji Etyki Reklamy oraz falą hejtu pod adresem strony w internecie) i ostatecznie już po kilku dniach został usunięty z emisji.
- Zakazana reklama Play – na spocie, którego media nie zgodziły się wyemitować w 2008 roku, widniał ojciec i syn. Mężczyzna podarował dziecku 10 zł, co zdenerwowało chłopca i skłoniło go do zniszczenia lusterka samochodowego w aucie taty. Ojciec skwitował sytuację następującymi słowami “10 złotych to rzeczywiście mało, a jednak w Mixie w Play zupełnie wystarczy. A telefony już od złotówki!”. Z jaką opinią publiczności spotkałaby się tak wymowny komunikat? Zostawiamy to Waszej osobistej refleksji!
- Zakazana reklama z Czerwonym Kapturkiem – Heyah rozpoczęła przygodę w kategorii kontrowersyjnych reklam telewizyjnych już w 2005 roku. Pierwszy przykład tego rodzaju przekazu obejmował historię Czerwonego Kapturka, który podążając tanecznym krokiem las w akompaniamencie śpiewu narratora, wpadł w zastawione pośród drzew sidła i zaskoczył widzów płaczem, na co osoba mówiąca stwierdziła “No dobra, nie umiemy opowiadać bajek. Ale u nas 3 grosze to zawsze 3 grosze”. Krajowa Rada Radia Radiofonii i Telewizji zakazała emisji video, argumentując swoją decyzję następującymi słowami: „Dramatyczny rozwój akcji sprawia, że dzieci boją się tej reklamy i mają wątpliwości, co do prawdziwej treści bajki o Czerwonym Kapturku”. Zgadzacie się?
Najbardziej nieudane kontrowersyjne reklamy telewizyjne w Polsce to jednak nie wszystko, co świat marketingu ma do przekazania. Dowiedz się, co w kategorii oryginalnych strategii mają do powiedzenia marketingowcy z całego świata!
Zobacz: Kontrowersyjne mody do The Sims 4 – gra dla dorosłych?
Kontrowersyjne reklamy na świecie
Kontrowersyjne reklamy znajdują zastosowanie nie tylko w Polsce! Cały świat pamięta najpopularniejsze przykłady zarówno udanych jak i tych zupełnie nietrafionych kampanii. Poznaj najbardziej rozpoznawalne przykłady kontrowersyjnych reklam:
- Balenciaga – znana marka odzieżowa zdecydowała się wykorzystać w swojej kontrowersyjnej kampanii marketingowej dzieci między innymi w towarzystwie akcesoriów erotycznych, co poskutkowało poważnym kryzysem wizerunkowym firmy
- McDonald – “Wysokie, szczupłe i piękne” – takie słowa pojawiły się na banerze zestawu frytek McDonald.
- Nike – firma wykorzystała w swojej kampanii wizerunek sportowca, wyrażającego zauważalny sprzeciw wobec społecznych niesprawiedliwości w Stanach Zjednoczonych, którego postawa znajduje zarówno swoich sympatyków jak i krytyków. Twarz Colina Kaepernicka przyniosła marce jednak wyraźne zyski, dlatego kampanię można uznać za w pełni udaną!
Najbadziej kontrowersyjne reklamy telewizyjne, prasowe i internetowe, mimo swoich wzlotów i upadków, pojawiają się do dziś i z całą pewnością nie przestaną zajmować istotnego miejsca w kategorii strategii reklamowych. Dlaczego właściwie tak jest?
Dlaczego robi się kontrowersyjne reklamy? Czy kontrowersyjne kampanie reklamowe są złe?
Właściwie przeprowadzona akcja marketingowa, oparta na treści kontrowersyjnej może przynieść widoczny wzrost rozpoznawalności marki i wpłynąć pozytywnie na poziom sprzedaży w firmie. Z drugiej strony zdarza się, że wdrożone w jej ramach działania nie przynoszą oczekiwanych skutków i okazują się krzywdzące dla renomy marki, przekładając się na spadek liczby klientów. Podstawą właściwych działań marketingowych niezmiennie, w każdej dziedzinie, pozostaje precyzyjna kalkulacja i analiza wszystkich dostępnych czynników. Do tego warto nakłaniać marketingowców, pod czym stanowczo się podpisujemy!
Zobacz: Adrian Steirn – Anja Rubik, kto to, wiek, wzrost, dziewczyna